Semester

Ja, det kan man lugnt säga. Semester från omvärlden, det har jag verkligen haft (med undantag från vissa saker).

Varför inte ta tag i saken och berätta om Cypern-resan?

Vi var verkligen förväntansfulla när vi åkte ut till Landvetter. Vi hade väldig tur när vi skulle checka in. Incheckningsbanden där vi skulle checka in först hade gått sönder, och eftersom vi stod rätt långt fram fick vi höra hur personalen diskuterade hur de skulle göra. Vi hörde något svagt om att de skulle flytta incheckningen, så jag erbjöd mig att kila iväg till de andra gaterna och ställa mig i kö där. Och mycket riktigt flyttades incheckningen dit, så vi hamnade nästan först i kö där och kunde gå in i utrikeshallen snabbt. Väl där handlade vi lite godis - ja, färdgodis är tillåtet, och sedan satte vi oss på ett fik och åt varsin smörgås och drack lite vatten/kaffe.

Flygresan dit var smärtfri och gick väldigt snabbt eftersom vi var så uppspelta. Det blev mat och sprit på planet, och en hel del skratt! Vi fick en del blickar på oss, men vem bryr sig? Man har det inte roligare än man gör sig!

Väl på Cyperns flygplats gick vi runt i taxfree'n och kikade medan vi väntade på våra väskor. Kan verkligen inte förstå varför alla människor måste ställa sig slickade mot bagagebanden så att människorna bakom dom inte kan ta sin väska när den kommer, av den uppenbarliga anledningen att de inte ser sin väska! Morr. Men vi fick våra väskor till slut i alla fall, och vi kilade iväg till bussen som skulle ta oss till vårt hotell: Melpo Antia! :) Det var jädra varmt när vi kom ut.

När vi kom fram till hotellet fick vi oss ett ordentligt skratt. Vad hade vi mitt emot vårt hotell? Jo, en stor jävla McDonald's-skylt! Skrattretande! Men det kom till användning en dag...

Vi fick nyckeln till vårt rum ganska snabbt, eftersom vi var snabba av bussen. Himla skönt. Kan dock säga att besvikelsen var stor när vi kom till vårt rum när det var så mörkt ute. Det första vi gjorde var att gå ut på balkongen, där man hade utsikt över poolen på Internetsidorna. Vi hade dock fått ett rum som INTE hade utsikt över poolen. Vi hade en fin betongvägg som utsikt... Men det gick det med! Vi hade åtminstone balkong. Jag slogs även av en stikande lukt inifrån sovrummet: Urin! Fy fan vad äckligt. Jag tänkte att det kommer bli ett rent helvete om det ska lukta urin i sovrummet varje dag under vår semester, men när ACn kom igång så blev det bättre - som tur var.

Vi tog ett eller två glas vin ute på balkongen vår första kväll innan vi somnade vid halv-tre-tiden.



Våra mornar såg ganska så lika ut. Vi - eller Carro - gick och handlade frukost samt lunch bestående av mackor och pålägg. Vi åt frukost ute på balkongen - och möttes av olika temperaturer och luftfuktigheter. Vi gjorde ordning mackor till lunch (inte alla dagar, men vissa) och "smoschlade" in oss med diverse olika solskyddsfaktorer. Därefter begav vi oss till vattnet, för oj vad varmt det var.

De flesta dagarna låg vi nere vid stranden, mycket på grund av att det inte fläktade ett smack uppe vid poolen. Gud så fina stränder de har på Cypern! Jättefint vatten, rena stränder och allt vara bara såå vackert.

Vissa dagar lyxade vi till det med köpt lunch nere vid stranden. Goda varma mackor! Men most of the time blev det billig lunch i form av asgoda mackor. Vi dog inte.

Efter våra soldagar nere vid stranden, hade vi poolhäng (med Strongbow, godis och en härlig bok) innan det var dags för de sena men goda middagarna ute på restaurangerna. Vi provade alla möjliga olika restauranger. Allt från thai till italienskt. Vi gjorde även lite vandringar för att se lite mer av Aiya Napa. Vandringar längs alla möjliga gator :) Och lite shopping. Efter restaurangbesöken avslutade vi allt som oftast kvällarna ute på balkongen med varsitt glas alkoholhaltig dryck (kanske inte varsitt, utan mer varsina) och kortspel.



En av dagarna begav vi oss ut på en utflykt. Vi valde nog en av de varmaste veckorna att fara på semester på, vi hade uppemot 40 grader i skuggan varje dag! Kan säga att det var riktigt riktigt varmt. Och då kom jag utsökt att tänka på när jag och familjen var i Spanien - min första utlandsresa - när det var 50(!) grader i skuggan. Det här var alltså milt i jämförelse, helt sjukt. För varmt var det minsann! Speciellt de dagar då luftfuktigheten var hög, då klibbade man som fan! I alla fall, åter till vår utflykt...

Vi valde att åka och snorkla. Det var första gången jag snorklade, och fy fan vad coolt det var! Vi klev på båten och fick vår utrustning. Vi satt i den brännande solen och väntade, och väntade, och väntade. Sedan kom det äntligen svalka när båten började röra på sig. Vi åkte ut till vårt första stopp vid en liten bukt. Klarblått vatten. Helt himmelskt. Vi hoppade i och började snorkla. Kan erkänna att jag tyckte det var svårt först, med panikkänslor eftersom jag började andas med näsan per automatik. Men när man började andas innan man hamnade under vattnet så gick det bra :) Synd att vattnet på Cypern är ganska dött, men några fiskar och sjöborrar och sånt fick vi se i alla fall. Utflykten hade sammanlagt tre stopp, och vi var nog ganska mättade efter det sista stoppet, eftersom det inte bjöd på så mycket mer spänning. Men lyckat var det allt :)



Näst sista hela dagen, lördagen, tyckte Carro på kvällen att vi skulle upp till Grabbarna Grus och ta oss varsin drink. Javisst, varför inte? Kvällen slutade inte med EN drink. Musiken och en drink ledde till massor av drinkar, speciellt efter att Carro bjöd mig på en Flatliner... Vi blev lite småsugna på dans sådär när dom stängde vid två. Då var jag verkligen på G, men Carro tyckte vi kunde gå hem. När hon fick höra att det var gratis inträde på nästa ställe när man hade varit på GG, så gav hon med sig. Vi gick till nästa ställe och dansade till klockan 4. Under tiden hade jag förmodligen (?) shotat några för många shotar. Tur var kanske det, för jag slocknade hemma på hotellrummet och slapp vara uppe till klockan 6 som somliga andra (;)). När jag vaknade dagen efter var jag fortfarande riktigt full... How did this happen? Den söndagen på stranden var inte rolig kan jag lova! Donken kom väl till pass i alla fall med bakismat på stranden... Men fy sjutton vad jag hade kul!! :) Det är kanske det som räknas, vad vet jag?

En oskyldig drink...



På måndagen en vecka senare var det dags för hemfärd. Varken jag eller Carolina var speciellt sugna på att åka hem. En vecka är ganska lite. Två veckor - då har man hunnit bli leds. 10 dagar hade jag velat åka. Men i alla fall, kl. 8 var vi ute vid poolen för ett sista dopp. Därefter var det bara att ta sitt pick och pack och lämna detta underbara ställe.



Flygresan hem var inte alls lika underhållande. Vi fick mat som fördrev tiden, och vi läste lite böcker, och sov. Sedan var allt som vanligt när man kom hem och det kändes som man aldrig någonsin hade varit på semester. Like always. Jag fick mig en positiv överraskning och blev mött av min älskling på Centralen :) Äntligen! Han var minsann saknad!



Vilken semester vi fick. Cypernresan var oförglömlig :)

Kommentarer
Postat av: Frida - blivande mamma

Vad härligt det lät. Men vart är bilderna? ;)

2010-09-03 @ 17:32:02
URL: http://allgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0