Mutansprov!

Idag hade vi besök av två-åringar på kliniken :)

Vi har tagit lite mutansprover (för att kika om de har kariesbakterier) och gett kostinformation till föräldrarna. Hade först en liten kis som inte alls ville vara med på noterna. Man blir lite till sig ändå när de inte gapat, eftersom man mest har patienter som gapar utan problem. Min andra patient gapade friskt i alla fall. När jag bad henne gapa som ett lejon så gjorde hon minsann det :) När jag skulle ta mitt mutansprov, undrade jag om jag kunde få kika på hennes tunga lite. Blygt, men bestämt, räcker hon ut sin lilla tunga! Vilken sötnos! Hon blev nog glad över sin gröna tandborste också! :)

Tror ändå att barntandvård är min grej :) Vill åtminstone hamna på en klinik där de har barnpatienter. De lättar ju upp hela dagen! Fick även reda på sedan att min sista patients pappa förmodligen var övertandläkare - eller om pappan till honom var det. Hur pinsamt är inte det? Inte så konstigt att allt var perfekt med kost och sugvanor etc. Tur att ingen berättade det för mig innan jag hade haft patienten i alla fall! Kan inte hantera sånt!



(Bild hämtad från google.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0