Tre Shoppinggalningar i London

The second day - 5/6 -09.

Frukosttime
Ingen vila, ingen ro. Vi segade oss upp innan 8 för att duscha. Jennifer var först ut - det märks att hon är van att stiga upp tidigt för att pendla iväg till skolan. Jag kände mig otroligt bakis - och jag måste ju faktiskt påpeka att jag inte alls drack speciellt mycket. När håret var borstat och sminket på plats, begav vi oss alla tre ned till frukostrummet. Det var som att gå in i en vägg - snacka om varmt och noll syrehalt. Jag var förväntansfull över frukosten, fast jag tog snabbt tillbaka mina förväntningar. De omvandlades snabbt till lite av en äckelkänsla. Stora, vita rostbröd (franska som jag skulle sagt...) som rostades, och åts minsann med smör och sylt på. Gosh. Och apelsinjuice till det. Det fanns även flingor och mjölk om man ville ha det, men det var jag minsann väldigt skeptisk till - tänk hur den mjölken smakade när den hade stått framme i den värmen! Fy!

Mätta och belåtna (tro det eller ej...) stegade vi upp till rummet, tysta som möss, och borstade tänderna (ni trodde väl inte för ett ögonblick att vi låter bli att borsta tänderna på semestern?). Därefter tågade vi iväg mot tunnelbanan.

Primark, New Look etc.
Vi var verkligen inte sena med att anlända till vårt första shoppingstopp - Primark! Oj så jag hört saker om denna affär! Och oj vad affären överträffade mina förväntningar! Shoppingmöjligheterna hade bara börjat. Vilka köer det bildades inom loppet av en timme. Vi kom dit precis efter 9 då det öppnade. Det var lugna gatan och vi kunde gå runt och kika i godan ro. Innan klockan ens slagit tio, märktes en stor skillnad. Herrejösses vad folk det blev. De röck och slet i allt de kunde få tag i vill jag lova, och kön till omklädningsrummet var helt galet lång.

New Look blev vårt andra stopp. Vi alla upptäckte att det kanske inte var det smartaste att handla på Primark först, eftersom det satte ribban för vad bra priser är, men till slut enades vi om att NL ändå blev en av favoriterna - och vi kom minsann inte tomhänta ut från vare sig NL eller Primark.

Pizza Hut
Efter den alldeles utsökta frukosten (märk ironin...) talar jag nog för oss alla tre när jag säger att våra magar började kurra kring lunchtid. Vad skulle vi äta för gott till lunch? Vi enades om PH, och fy vad underbart gott det var! Vi hade dessutom en väldigt trevlig servitör som servade oss.

Shopping
Otroligt mätta vandrade vi vidare ut för att utforska Londonds fantastiska shopping! Det blev lugnt med shoppingen första dagen, i jämförelse med de andra dagarna, för mig åtminstone. En del fynd gjorde man dock ändå :)

Starbucks
Sedan gick vi såklart till Starbucks och tog oss varsin kaffe. Jag kom fram till en sak - en vanlig latte är inte värt att handla på ett ställe som Starbucks. Där ska man lyxa till det, det var kanske därför jag först tyckte att det var lite överskattat. Men Starbucks is always Starbucks :) Carro var i himmelriket vill jag lova, den sötnosen!

Trafalgar Square
Man kan ju inte åka till London utan att se på de sevärdheter som är så omtalade. Vårt första stopp för kvällen, med rätt onda fötter, blev Trafalgar Square. Vi stod och begrundade den fina platsen, surrade och fnittrade som tjejer gör, tog en himla massa kort och bara njöt och var fascinerade. Vi plåtade med våra fina röda hjärt-formade solglasögon, som fick bli vår "thing" denna resan. Mer om det senare...

Jag var även tvungen att springa in på Waterstone's på TS. Efter att ha gått in i en Waterstone's, så var jag som besatt. För den som vill veta är detta då en bokaffär, med huur mycket pocketböcker som helst! I was in heaven! Helt galet nice! Sedan om resten av sällskapet var lika förtjusta som mig, förtäljer inte historien.

Vi gick även in på en liten mataffär i närheten och köpte snacks. Jag köpte min första Starbar - jag lovar att det var den godaste chokladen jag ätit! Jag och Jennifer blev helt såld, hihi. Carro köpte sina Donuts :)

Big Ben!
Vi vandrade vidare...Till underbara Westminster station, där Big Ben ligger! Kan säga att det är den maffigaste och pampigaste byggnad jag sett någon gång. Riktigt häftigt att få uppleva något sådant! Jennifer var inte sen på att haka på tycket om Big Ben. Om det är något man skall och bör kika på i London, så är det helt klart Big Ben! It was lovely!

London Eye
Det omtalade London Eye vandrade vi vidare till. Vi gick dock inte över Themsen, utan stannade runt hörnet efter Big Ben och tog våra bilder därifrån. London Eye var coolt, men inte det mest sevärda. Kan även säga att vi valde att inte åka, vilket kanske var tur. Jag är höjdrädd kan jag lova, och dessutom tar det en himla tid att färdas ett varv runt i det där gigantiska pariserhjulet. Där hade jag inte velat fastna kan jag då lova!

Det kom lite småskvättar under kvällen, men det var ingenting i jämförelse med Göteborgsvädret!

Tower Bridge
När vi ändå var ute på sightseeing, så passade vi på att mata av Tower Bridge den kvällen med. Gud vad mäktigt! Helt sagolikt. Det tråkiga var att de flesta av byggnaderna vi kikade på, höll på att renoveras för diverse saker. Som Tower Bridge, som höll på att rustas upp inför OS. Byggnadsställningar klarar man sig utan när man är turist! Men vad gör man inte. Vi vandrade över hela bron, och stannade för att ta massa bilder. Min kamera dog, vilket var himla typiskt. Tur att det fanns två andra som kunde fota :)

S:t Pauls Cathedral
S:t Pauls tog vi också denna kväll. Jag vet inte, men det känns som att jag upprepar mig när jag säger att det var riktigt häftigt! Mycket sevärt måste jag säga.

Vi avslutade kvällen på donken, hör och häpna. Vi var även in i en av alla de hundratals souvenirbutiker som finns kring gatorn. Man måste ju handla någonting, eller hur?

Med krämpor i fötterna som infunnit sig under dagens många shoppingtimmar, samt promenader till stadens ovan nämnda sevärdheter, kan jag lova att det var rätt skönt att ta av sig skorna väl tillbaka på hostelet. Mycket nöjda med dagens aktiviteter, somnade vi åter igen som stockar. Trötta, men belåtna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0