Tenta-plugg

Tidiga mornar, sena kvällar och massvis med kaffe...

Jag skäms över att jag inte riktigt tar mig tid att uppdatera här längre. Men det händer en hel del saker i mitt liv, och jag anser inte att datorn kommer i första hand nuförtiden. Mycket skönt! Dessutom kan jag aldrig tänka mig att någon skulle dö av att jag inte uppdaterar, åtminstone har jag aldrig hört någon antydan till detta.

Vad har hänt sedan sist då? Listan kan göras lång, men för att ta godbitarna så kan vi väl börja med den utsökta dagen "Alla hjärtans dag". Jag tycker förövrigt att den dagen borde bannlysas. Varför finns den? Skulle det vara roligare att få blommor på alla hjärtans dag än alla andra dagar? Pyttsan. I alla fall så ägnades denna dag med Martin. Vi lagade en utsökt middag, drack gott vin och åt alldeles för mycket choklad. Mysigt var det i alla fall. Dagen efter kände jag mig alldeles bakis efter för lite sömn och för mycket vin. Träffade Carro inne på Starcups för en fika och uppdatering av vad som hänt. Finns det något mysigare än en fika med en underbar vän?

Under veckan som gått har det varit mycket plugg. I onsdags fick vi en otrevlig överraskning när vi kom till barnkliniken, som efteråt visade sig bli en av de bästa dagarna på länge. Vi fick reda på att vi skulle ha våra första barnpatienter. Hallå, kunde inte det berättats lite tidigare? Det utbröt en otrolig stress bland alla i klassen, men jag kände mig ändå rätt lugn, lugnare än vanligt. Vad var det värsta som skulle kunna hända? Att ungen inte skulle tycka om mig? Jag hade en helt underbart söt och gullig 8-åring som var väldigt pratsam och glad. Jag tror hon tyckte om mig lika mycket som jag tyckte om henne. Behandlingen gick väldigt snabbt, och hon hade skött sig bra minsann. Det började dock lite pinsamt med att hon fick sig en rejäl åktur i behandlingsstolen, eftersom stolen ville göra helt och hållet som den själv ville. Men det var en skön isbrytare måste jag säga. Vi pratade om allt möjligt, allt från hennes tänder till hennes Judo. Jag fick världens kick när hon hade gått, och tror att Barntandvård kommer att vara det jag vill hålla på med. Skoldagen avslutades med en spårvagnsresa till Vasa, där Carro och jag gick in på Rosa Pantern och tog oss varsin take-away-latte.

Torsdagen innebar patientbehandling och anestesi. Vi skulle nu lära oss att lägga den omtalade och läskiga mandibularen, vilken visade sig vara den jag tyckte var lättast och roligast att lägga, och var inte alls så läskig. Linn och jag kompade bra ihop, och det var lätt som en plätt och snabbt avklarat. Mandibularanestesin bedövar halva underkäken, och läggs längst in i munnen vid ramus m. bakom den sista tanden, för att förklara lite lätt. Vi la en ampull var, och jag var sedan bedövad i ca 4 timmar efteråt. Det var minsann en upplevelse att tugga tuggummi när man var bedövad. Jag råkade lägga över tuggummit på den bedövade sidan, och minsann, helt plötsligt så hade jag inget tuggummi i munnen - kändes det som i alla fall. Var helt säker på att jag hade tappat ut det. Lite läskigt. Nog för att jag varit bedövad där innan och tycker att det är en ganska skön känsla, men det blir lite jobbigt när man bara gör det för sakens skull. Så, nu är det bäst att ni passar er!

Nu har även helgen passerat. Det har faktiskt varit snöigt och kallt här i Göteborg i helgen, ända till idag då det var riktigt härligt vårväder ute. Solen värmde som attan. Helgen började bra. Vi var lediga i fredags och jag mötte upp Carro på Centralstationen vid 9-tiden för att ta en morgonfika på Espresso House. Tänk om alla mornar kunde börja så, vad lycklig jag skulle vara. Därefter blev det handling och plugg. Gårdagen (lördag...) spenderades med Martin. Vi var först på Thereses 7-årskalas, och sedan blev det en degkväll hos Martin.

Och nu sittar jag här och väntar på att One Tree Hill ska börja. Lite paus måste man ändå få ha mellan allt plugg. Det är nämligen tenta på onsdag, vilken jag har för avsikt att klara. Så, nu ska jag värma lite mat, sätta mig framför TVn och njuta, innan jag fortsätter att läsa om barn och deras tänder. Adjöken!


Kommentarer
Postat av: <3

Finast i världen!

2009-02-23 @ 17:24:22
Postat av: Anette

Hej Ida! Jag har en utmaning till dig. Kolla min blogg.

2009-02-23 @ 23:47:19
URL: http://chimbim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0