Humlan

Jag ska nu berätta historien om...Humlan.

När jag satt vid min kära dator igår kväll så hörde jag plötsligt ett ilsket surrande borta vid fönstret. Jag vänder mig om och vad ser jag? En gigantisk humla som surrar ilsket! Vilka är oddsen för att humlan hittar in genom den minimala öppningen på fönstret? Men nog lyckades den. Det är dock konstigt att de aldrig hittar ut igen.

Den började i alla fall flyga runt i min lägenhet i panik. Den flög mot alla lampor och allt vad den kunde hitta, tills helt plötsligt... Tyst. Den bara tvärdog. Jag var livrädd och ni kan tänka er mig springa runt och vifta och skrika i panik - över en humla. Den hade i alla fall landat bakom min TV-bänk, och där hade den nog tänkt att stanna. När den låg orörlig kände jag mig ganska lugn. Jag funderade på hur jag skulle kunna döda den. Med tidningar? Med hårsprayen? Eller skulle jag dammsuga upp den? Jag beslutade mig för att hårspraya den, eftersom tidningen skulle bli äcklig och dessutom var för liten för att jag inte skulle få humlan på mig och från dammsugaren hade den kunnat smita ut. Jag sprayar den, och då får den sig ryck och börjar kräla på golvet. Jag lovar att den såg ut som en spindel, vilket inte gjorde saken bättre! Till slut får den ett sista cp-ryck och flyger runt som ett ilsket bi, tills den till slut beslutar säg för att tvärdö någonstans igen, och jag har såklart ingen aning om var. Paniken börjar sprida sig i kroppen. Den kanske är i sängen? Var är den? I skon? Den kommer bränna mig när jag sover, osv osv. Jag beslutar mig till slut för att borsta tänderna och lägga mig.

Imorse ringde klockan som vanligt, och ingen humla hördes. Skönt. Jag beslutar mig för att snooza lite (som jag alltid gör...). Efter tio minuters snoozande hör jag ett litet surrandes från någonstans vid köksbänken. Jag tänkte inte låta mig störas, så jag lägger mig ned helt oberörd igen. Tills den lilla djävulen får fnatt och toooksurrar och flyger igen! MOT SÄNGEN! Panik! Sedan tvärdog den igen så man inte visste var den var någonstans. Jag gick då upp, för där kunde jag minsann inte ligga. Jag utförde min vardagliga morgonritual med påklädning, sminkning och frukost. När jag sedan skall dra upp mina persienner, så behöver jag stå på sängen för att kunna dra upp två stycken. Vem ligger inte där i sängen då? JO, HUMLAN! Den börjar toookflyga mot fönstret, och hamnar till slut kvar vid fönstret eftersom den förmodligen längtar ut nu när jag hade dragit upp persiennerna. Med hjärtat i halsgropen började jag flytta ned saker från fönsterbrädan så att jag skulle kunna öppna alla fönster. Till slut...Till slut...Efter många om och men och skrik...Så flög humlan ut.

Sådär söt var minsann inte humlan som bodde hos mig inatt...


Dagen i övrigt har innefattat skola - där jag avverkade två stycken prov samt en fallpresentation - och därefter ett träningspass och ett försök till att göra klart kariesriskbedömningen. Utan lyckade resultat.

God Natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0