Mamma & Emil

I onsdags förmiddag anlände min mamma och min bror till mig här i Göteborg. Martin var söt och mötte dem på tågcentralen och tog dem till min lägenhet, eftersom jag blev tvungen att gå på Farmakologi-föreläsning. Fick som tur var sluta lite tidigare, så skyndade mig hem för att välkomna mitt kära sällskap. (Började dessutom dagen med att jag skulle ta mig till Nordstan och kika in Kjell & Company och införskaffa mig en extern hårddisk som dom hade på öppningserbjudande... Hur jag nu kunde vara så naiv och tro att jag skulle komma in där..? Kö enda ut till vägen, så det blev inget köp där inte...)

Mamma, Emil och Martin hade varit bort till Hjalmars och köpt pizza, så jag fick i mig en liten pizzabit när jag kom hem. Vidare for mamma och jag och handlade på Hemköp, medan Emil följde med Martin hem. Mamma och jag surrade ikapp oss under kvällen och mös allmänt. Vi tog oss även en liten promenad i den ljumma höstkvällen - vilken gräddhylla det finns här ändå... Blev en tidig sänggång med tanke på att mamma ändå hade klivit upp kl 4.00. Vi läste lite innan det blev dags att släcka.

På torsdagen tänkte vi åka iväg och shoppa lite. Vi sov ut, åt en god och stadig frukost, kikade lite på Internet på diverse saker. Mamma beställde Osis från någon bra internetshop, och vi kikade runt lite på parfym och sådär. Vi inväntade Emil och Martin som skulle följa med på shopping-rundan, och jag fyllde i mina blanketter som skulle postas till FK. Vi drack kaffe och mös på tills de var här, och efter att Emil duschat bar det iväg in till Nordstan runt 14-snåret. Vi käkade på Mc'D - vilket mamma och jag inte är speciellt förtjusta i egentligen - men eftersom Emil och jag fått "tag 2 - betala för 1"-kuponger, fick det bli det ändå. Sedan strosade vi runt i Nordstan, och det blev massa shopping för alla fyra. Mamma handlade bland annat ett par skitsnygga byxor och 3 toppar, Emil fick till en jacka, ett par byxor och tröjor bland annat, Martin inhandlade också en jacka, några tröjor, och byxor bland annat, och jag kom hemsläpandes på någon påse jag också. Vi gick runt och hade det trevligt i Nordstan till runt 18-tiden och beslöt oss sedan för att röra på oss. Mamma och jag ville gå runt den sista timmen på Backaplan, vilket grabbarna också hakade på, för all del. Där hittade mamma en ny favoritaffär - vilken jag också tycker om (Clothing Company . a.k.a. CC) - och jag hittade ett par byxor för 49 kr. Mamma blev fäst vid en röd jacka, men köpte den såklart inte. (Det är lite typiskt min mamma) Grabbarna fixade ihop lite billiga prylar de med, och sedan bar det över på Din Sko. Där shoppade jag, Martin och bror varsina par skor och sedan tog mamma och jag bussen (den efter den absolut fullproppade...) hem till mig och pratade och mös på. Vi gick därefter ut på en långpromenad i ett annat bostadsområde. (Det är underbart mysigt att promenera med min mor. Vi pratar om allt och ingenting och bara myser, och rör på oss samtidigt, och båda två älskar att gå. Det var även en väldigt härlig höstkväll med solnedgång, vackra löv och frisk luft...) Det fick bli läsning mot kvällskvisten eftersom vi var rätt slut båda två efter vår shopping-dag, och jag skulle ändå upp till skolan dagen efter.

I fredags var det som sagt skola som gällde för mig. Gårdagskvällen avslutades med en rad diskussioner med mamma om huruvida informationen är på min skola, efter ett mail av en lärare som tyckte att vi skulle flytta om i schemat för att hon hade dubbelbokat några lektioner. Glöm det tyckte jag, så vi var allt upp och klagade till läraren, och fick detta ändrat som tur var. Lektionerna var något av det tråkigaste jag varit med om. Först repetition i 3 timmar och sedan litteraturseminarium i 3 timmar till. Usch och fy. Skyndade mig hem till mamma som hade städat, läst och tagit det ganska piano. Vi gick och handlade mat på Netto. Vi lagade lite nachotallrik som vi smaskade i oss medan vi pratade om allt och ingenting. Vi bestämde oss för en promenad och gick där jag aldrig ens tänkt på att gå förut. Vi hittade två bostadsområden som såg ut som när man kommer till utlandet - vi blev helt fashinerade och ville verkligen bosätta oss där. Det var så himla fint! Vi trodde dock inte att vi skulle hitta hem - vi snurrade in oss i mörkret och visste inte vart vi var, utan mobiler och allt. Men till slut hittade vi ut till stora vägen och det visade sig att vi bara rört oss en hållplats i sidled - så då blev det lätt att hitta hem. Senare under kvällen kom även Martin och Emil. Tur att vi lagat mycket mat, och framförallt att vi sparat mat åt dem. Det tog slut i ett nafs. Vi spelade lite kort på kvällen och surrade lite och åt lite godis. Var uppe ganska länge, men vi blev trötta och somnade på ett kick när vi väl lagt oss.

Lördagen blev det till att kliva upp tidigt för mamma, mig och Emil eftersom mamma och jag beslöt oss för att vi skulle shoppa lite till innan vi åkte till Martins match. Vi gick upp runt halv nio, käkade frukost och duschade och gjorde oss i ordning för en heldag borta. Sedan tog vi bussen till Backaplan och strosade runt lite. Mamma köpte äntligen jackan hon hittade - och hon hade tur eftersom det bara fanns en kvar i rött och i hennes storlek. Vi gick sedan bort till H&M och Skopunkten, men hittade ingenting speciellt där. Genade sedan över till Ö&B och jag införskaffade i ett bestickställ och lite annat smått och gott som behövdes till lägenheten. Jag ville visa mamma Emmaus eftersom vi båda tycker om att gå på loppis, så dit bar det av. (Och bror fick snällt följa efter...) Väl på Emmaus - där jag tänkte köpa vinglas - blev det bokhyllan istället. Jag hittade 8 st böcker, mamma 5 och Emil 1. Som hittat! Nya titlar som jag hade tänkt beställa från Adlibris, och mamma fick tag i böckerna hon lånat från biblioteket som hon tycker är så bra. Under tiden höll Emil dessutom på att hungra ihjäl, så det fick bli att vandra bort till BK så att han fick sin efterlängtade, grillade hamburgare (innan de kom ner lät det som att det var hans huvudmål med resan - att äta på BK. haha). Mamma och jag som var urless på sådan där mat, satt snällt och tittade på och sedan gick vi bort till ett fik istället och köpte oss varsin varm panini med kyckling i curry - supersmaskigt. Vi började bli rätt slut i fötterna vid det laget, och bestämde oss för att Bolaget fick bli vårt nästa stopp och sedan ta vagnen upp till Temperaturgatan. Handlade lite öl åt Martin, Baccardi åt min bror och 2 vintetror till mamma och mig, och sedan konkade vi med oss allt till vagnen, och konkade lite till till fotbollsplanen. Martins lag förlorade dock med 2-1, men de spelade rätt bra. Martin var fin som vanligt i sin fotbollsutstyrsel. Vi åkte hem till Martin sedan för att jag ville visa mamma valpisarna, och Martin skulle duscha. Så dit bar det, och mamma blev bjuden på lite vin och prat av Kent och Lena. Sedan åkte vi hem till mig. Mamma och jag lämnade över matlagningen åt Emil och Martin, för vi ville allt gå ut på en promenad. Vi tog samma runda som igår, men vi gick nedför berget istället för upp och rakt fram (mamma och jag förstår...). Då kom vi istället ut vid Blå Staden, där jag tidigare gått men aldrig gått in i området. Emil och Martin hade stekt upp köttbullar och gjort potatismos tills vi kom hem, så vi käkade det, spelade sedan lite kort och hade det allmänt trevligt. Emil och Martin drog hem till Martin när Emils Baccardi var slut och när Martin dragit i sig två av sina öl. Mamma och jag satt och drack lite gott rödvin och hade det mysigt. Vi var ganska slut efter dagens bravader och somnade som stockar båda två runt 1-snåret.

Söndagen (gårdagen) bjöd på en riktig sovmorgon. Mamma och jag vaknade runt 20 över 10, vilket är väldigt ovanligt för att vara min mamma. Vi åt en liten lätt frukost och drog oss sedan bort mot Haga. Där gick vi runt på de fina gatorna och kikade in husen, och en del affärer. Synd att alla affärer inte var öppna - de hade en hel del antika butiker som hade varit roliga att gå in på - men vi hade mysigt ändå och hamnade till sist på Grappolino där vi åt varsin pastasallad med kyckling. Därefter åkte vi till Backaplan - igen - för att gå runt bara hon och jag. Vi gick in på Gina där jag köpte mig en mössa, och så hittade jag en byxaffär där jag kommer inhandla resten av mina jeans. 200 kr/paret och de hade assnygga byxor! Längtar till nästa månads studielån. Sedan handlade vi lite mat och sånt på Coop och sedan hem. Vi gick även igår en promenad, samma sväng som fredag och lördag, men nu med skillnaden att vi gick i dagsljus. Husen var inte lika imponerande i dagsljus dessvärre, men ändå väldigt tilltalande. Väl hemma lagade vi lite lätt middag, och senare kom även Martin och Emil. Mamma och jag drack lite vin och surrade, och sedan hjälpte mamma mig med att färga håret. Vi satte oss sedan för att se film. Hairspray. Mamma och jag har velat se den ett tag, men usch så dålig den var. Ingenting jag rekommenderar, och tur att vi inte betalade för att se den. Sedan var det bara till att lägga sig.

Idag (måndag) låg vi och drog oss rätt länge i sängen alla fyra. Sedan åt vi lite frukost och mamma och Emil packade ihop sina saker. Vid halv fyra drog vi oss mot stan, där Emil fick sin Mc'D-mat igen. Tåget var lite försenat, men runt 17-snåret kom tåget. Det blev ett ganska tårfyllt farväl, och jag gick sedan ensam tillbaka för att ta vagnen, med gråten i halsen. For sedan hem och grät en skvätt och åt upp kycklingwrapen jag fick av mamma. Nu sitter jag här och skriver om vår underbara vecka/helg och saknar dem redan. Vi har hunnit med rätt mycket ändå under dessa dagar, och vi har verkligen fått rå om varandra... Om det är något jag hatar med att bo här nere så är det att jag saknar min familj så himla mycket. Värst är det med mamma. Men det är inte så långt tills vi ses nästa gång, och det är väl tur det. Nu ska jag torka tårarna, hoppa in i duschen och sedan gå och lägga mig och hoppas på att jag inte ser ut som en flodhäst imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0