Kofferdam, Matris & Puts

Den orala protetikens kliniska del får många plus av mig. Himla roligt och lärorikt. I tisdags fick vi till exempel lära oss att lägga kofferdamduk på en fantom, och även matrisband. Lätt som en plätt, eller hur Carro? Vilket team vi är! Kofferdam läggs för att isolera och torrlägga tänder exempelvis när man skall göra en endodontisk behandling (ex. rotkanalsbehandling), vid en kariologisk behandling (fyllning) eller airflow (används vid kraftiga missfärgningar). Alla blev lika förvånade över att kofferdam skall användas vid lagning med, eftersom vi alla varit ute på praktik men aldrig sett någon tandläkare lägga kofferdam för detta. Skyller troligtvis på tidsbrist och att allt skall gå så himla snabbt så man tjänar optimalt med pengar på kliniken.

Matris-bandsläggningen var väldigt simpel. Matrisband används som "bakform" vid fyllningsbehandlingar.

Igår fick vi även lära oss att putsa composit- respektive amalgamfyllningar med olika slags borr. Det är inte helt enkelt måste jag säga, men otroligt roligt. Ju mer vi har den orala protetikens praktiska del, desto mer funderar jag verkligen på att skola om mig. Tandläkare är det som hägrar, fortfarande.



Kofferdam
Uttalas förresten [Kåfferdamm]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0