KARIES!

Japp, just nu är det tentapluggning till Cariologitentan på fredag.
Kan ju börja med att reda ut vad Karies egentligen är, för den som är intresserad.
Karies kan ses på två olika sätt - som sjukdom och som en slutfaktor av sjukdomen.
En "normal" människa kallar karies för Hål I Tänderna - vilket det i stort sett innebär. Åtminstone slutsteget. Sjukdomsprocessen är en annan historia, vilken jag måste lära mig.
I stort sett kan man säga att karies uppkommer genom att tre bidragande faktorer finns närvarande:
1. Bakterier - sådana som kan orsaka syra
2. Föda - kolhydrater (sackaros - socker)
3. Värdfaktorer - lite saliv, dålig buffring, lite fluor
Ju mer negativa dessa tre faktorer blir desto högre kariesrisk.

Intresting? I think!

Ska inte trötta ut er med mitt hål-i-tänderna ;)

Men tänk egentligen vilka fina tänder man föds med. Varför misshandla dem som många gör?
Man motionerar ju för att hålla kroppen i topptrim, men tänderna då?
Well well, det är väl bara för jag är så insyltat i det hela.
Det första jag ser på människor nuförtiden är tänderna.
Helt skadad.
Men det bjussar jag på!


Var förresten och inhandlade lite prylar igår efter träningen.
Kerstin och jag åkte till Hemtex, där jag fyndade rejält. Sedan blev det Emmaus, där jag köpte kaffekoppar.
Investerade i ett täcke, två kuddar, två örngott, ett påslakan & två lakan. 625 spänn!
Bara täcket skulle egentligen ha gått på 500 spänn, vilket kap ;)

Sovdags snart! Todiloo!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0