5-kuspig tand

Nu har ännu en vecka faktiskt dragit förbi. Tiden går - måste i alla fall jag säga - väldigt fort just nu. Det har hänt en del saker denna vecka. I måndags och tisdags var det skola som vanligt. Varvat med tandanatomi och biokemi. Hela tisdagen bestod förövrigt i bara biokemi, det var mindre roligt. Tandanatomin är däremot väldigt intressant.

Onsdagen bestod av en tre-timmars pratisk föreläsning - eller vad man ska kalla det. Vi skulle lära oss att identifiera tänder. Vi fick sätta oss i grupper och ta en ask med 10 humantänder - alltså vanliga tänder. Sedan skulle vi för varje tand bestämma vad det var för tand och vilken kvadrant den satt i. Det var riktigt knivigt kan jag tala om för er. Det var ganska lätt att se vad det var för tand. Till exempel som mitt namn. En 5-kuspig tand. Det finns bara en tand som har 5 kuspar (givetvis två eftersom man har 1 i ena käkhalvan och 1 i den andra). Det är en sexa som antingen sitter i vänster eller höger underkäkshalva. Att den är 5-kuspig betyder att den har fem stycken "tuggknölar". Så, nu har ni också lärt er någonting nytt. Om ni kollar er i spegeln så kan ni nog hitta den väldigt lätt :P Kolla i underkäken efter den sjätte tanden (om ni inte dragit ut någon tand vill säga). Visst har den 5 kuspar? Jovisst! Den kallas förövrigt för 36 eller 46 ("tre-sexa" eller fyr-sexa"). Nog lär man sig en hel del alltid! Tycker det är superskoj! På vår tandanatomitenta som vi har snart kommer man ha både ett skrivtest och ett praktiskt test. För att vara godkänd tror jag man ska ha minst 70% rätt på skrivdelen och så ska man ha minst 1 av 2 tänder rätt. (Man ska alltså säga vilken tand det är och i vilken kvadrant den sitter i, dessutom måste man motivera sitt svar. Det är absolut inte lätt att avgöra vart den sitter någonstans.). Jag är lite orolig. Tänk om man skulle ha 90% rätt på skrivdelen och missar tänderna helt! Då är man ju körd :/ Men det ska nog gå bra. Hoppas jag.

Jaja. Efter klockan 12 när föreläsningen var slut träffade vi våra faddrar. Min hette Lena. Henne ska jag träffa på måndag så att jag kan få kopiera hennes tentor. Kanon! (det är inte fusk - alla gör så). Sedan åkte jag hem innan den så kallade kick-offen var. Jag och Shohre gick på den. Det var trevligt! Fick mat och så. Och så uppträdde Laleh. Man kom ut i alla fall. Vi hade en trevlig stund. Otur med vädret men det är sådant man får ta.

Igår och idag har det varit självstudier = jag har varit hemma och pluggat hela dagarna. Har fått en hel del gjort faktiskt. Men än är jag inte redo för någon tenta.

I helgen händer ingenting vad jag vet. Hoppas på att det blir bra väder imorgon så man kan ta en långpromenad. Det behövs kan jag lova! Min förkylning är förresten mycket bättre nu!

I onsdags ringde förresten min mamma och berättade att dom ringt angående telefonen. Äntligen tänkte jag. Jojo. Här har man gått i tre veckor och väntat på att få tillbaka sin telefon från service. Vad får man höra? Jo, att dom beslagtagit telefonen för att den inte går att laga. Så nu har jag fått ett presentkort på hela summan jag köpte telefonen för. Nu törs man ju inte direkt köpa en likadan. Jag som älskade den telefonen :( som dock bara höll i en vecka . . . Kul! Presentkortet är förövrigt hemma i Timrå. :( Jaaja. Jag får väl vänta då.

Det var allt för idag tror jag.

"På måndag - då jävlar får det vara nog ! "

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0